О.Кривоший. УЧАСТЬ ЖІНОК У ФОРМУВАННІ ДЕРЖАВОТВОРЧИХ ТРАДИЦІЙ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ ЗА КОЗАЦЬКОЇ ДОБИ
[
]
| 15.11.2014, 07:23 |
ЕТНІЧНА ІСТОРІЯ НАРОДІВ ЄВРОПИ 22 Олександр КРИВОШИЙ Запоріжжя УЧАСТЬ ЖІНОК У ФОРМУВАННІ ДЕРЖАВОТВОРЧИХ ТРАДИЦІЙ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ ЗА КОЗАЦЬКОЇ ДОБИ (XVI – перша пол. XVII ст.) В останні часи увагу істориків привернула сумлінна державницька праця українських жінок. Ми розглянемо етап, обмежений кінцем XVI – першою половиною XVII ст., на який припадає бурх- ливий сплеск культурно-національного піднесення в Україні. Важливим здобутком цього періоду стало усвідомлення населенням українських земель власних істо- ричних традицій. Уособленням Давньої України були князі Ольга, Володимир Великий, Ярослав Муд- рий, Данило Галицький. Їхніми прямими нащадками проголошувалися волинські князі. Фактична влада на українських землях належала українським магнатам, які мали вплив і на полі- тику Литви. Зазначимо, що в уяві людини тих часів політична незалежність країни, на відміну від сучасного сте- реотипу мислення, не ототожнювалася з державною суверенністю, оскільки тодішня правосвідомість не знала безпосереднього панування держави над особою підданого1 . Середньовічна людина підпорядко- вувалася якійсь особистості, а не державі. Держава сприймалася як категорія досить абстрактна, була свого роду придатком до особи паную- чого. Всі соціальні категорії середньовіччя були, насамперед, правовими категоріями, адже, за словами Й.Хойзінги, неформальна, вільна від умовностей поведінка людей не характерна для епохи всеохоп- люючого формалізму2 . З погляду особистості середньовіччя, місцеві політичні інститути були втіленням реальної влади і в адміністративному устрої, і правовій системі, а пізніше і в приналежності до певної релігійної конфесії. Стрижнем цих інститутів як до Унії, так і після неї, за твердженням Н. Яковенко, залишалися власні князі-магнати, які символізували ідею політичної незалежності (в тогочасному розумінні – О.К.) 3 . Навко- ло князів формувалося мікросередовище шляхти-бояр, залежних від володаря економічно й політично. Серед найбільших магнатських володінь Волині вирізнялися і величезні маєтки волинських магна- ток. Так, Ганна з Острозьких Ходкевичів, володіла 106 поселеннями, що нараховували 6813 димів4 . Катерина з Острозьких Замойська – 83 поселеннями, Софія Острозька – 76, а Христина Єломалинська з чоловіком Данилом – 21 поселенням5 . Слід зазначити, що на українських землях, на відміну від Західної Європи, суспільне становище жін- ки залежало не від суспільного становища чоловіка, а від її майнового становища. І тому шляхтянки, особливо вдови, офіційно не приймаючи участі в політичному житті, але володіючи інколи величезними земельними латифундіями, мали досить значну суспільну вагу в своїх повітах6 . На цю обставину звернув увагу Михайло Литвин, який писав, що татарські й московські жінки “не мають чоловічих прав, а наші властвують над багатьма чоловіками: одні – управляючи волостями, містами, помістями; другі – отримуючи прибуток, треті – спадок” 7 . Вимоги М.Литвина суворо розмежувати жіночі права з чоловічими, та заборонити шляхтянкам до- ступ до останніх, відповідали моральним засадам тогочасного суспільства і становищу в ньому жінки. В середньовічному українському суспільстві, як у специфічній системі стосунків між людьми, жінка існувала в конкретному соціальному середовищі, керуючись притаманними їй нормами поведінки, ду- ховною орієнтацією та стереотипами морально-етичних цінностей. Будучи значимою одиницею суспі- льства, жінка за повнотою своїх прав і свобод не становила в цей період будь якого винятку. Правове становище жінок-шляхтянок нормував Литовський Статут. У його карних і цивільних постановах був проведений принцип рівного права для чоловіків і для жінок. М.Литвин зазначав, що витоки жіночих “вольностей” криються у праві жінки на успадкування землі. Литовський Статут, забезпечивши майнову незалежність жінки і її право на успадкування землі, узаконив тим самим право жінок на володарювання над підлеглими їм землеволодіннями та підданими8 . Зміст статей Литовського Статуту 1566 і 1588 рр. підтверджує, що всі привілеї і права, якими могли користуватися жінки-представниці вищих суспільних станів, залежали від їхнього майнового станови- ща. Жінки іноді навіть зловживали своєю свободою і правами, притісняючи підлеглих чоловіків, про що з осудом писав М.Литвин9 . Проте за умови, що самоуправство всіх видів і ступенів було майже нормою існування південнорусь- кої військовослужилої людини, жінка йшла “слідами чоловіка” 10 . © О.КривошийВИПУСК №7 23 Такий стан речей не був прерогативою представниць вищих суспільних станів. У нижчих верствах суспільства відбувався процес, схожий з названим за сутністю, але відмінний за мотивами й результатами. У зазначений період жінки досить активно переймалися інтересами чоловіків, і навіть, за слушним зауваженням академіка О.Левицького, повніше відбивали у своєму житті й діяльності як добрі, так і лихі риси свого часу11 . Спираючись на документальні свідчення, дослідник наголошував, що “кожна суспільна ідея і напря- мок, кожна панівна, в ту епоху, чеснота чи вада знаходили в українській жінці не менш повне і пристрасне виявлення, як і в представниках іншої статі” 12 . Ще перший Литовський Статут юридично оформив головний обов’язок та привілей землевласників – несення земської служби, за яким вдови-землевласниці зобов’язувалися поставляти певну кількість воїнів, а не служити особисто. Це положення, до речі, поширювалось і на незаміжніх землевласниць, які жили окремо від сім’ї. Проте жінки іноді самі виконували цей обов’язок з’являючись на військову служ- бу, як це зробила в 1565 р. Зофія Єзофова. Показовим у цьому відношенні є й факт участі жінок у прийнятті найважливіших політичних рішень тієї епохи. Коли польський король Жигмонт Август наказав українській і литовській шляхті присягати на унію Литовського князівства з Польщею, то на Волині разом із зем’янами присягало й чимало зем’я- нок – тих, що сиділи на “вдовинім стільці” і володіли маєтностями13 . За себе і своїх нащадків складали присягу Василиса – княжна Ружинська, княгиня Катерина Скору- пинська, пані Михайлова Козинська, каштелянова Луцька. При чому, зять Козинської – князь Мико- лай Ярославович – мав право на підпис лише після сімейства14 . Тобто підпис жінки-шляхтянки мав вагу навіть у справах державного рівня. Жінки не були усунуті і від зайняття та наслідування державних посад. Михайло Литвин в своїх записках з жалем писав про те, що жінка інколи “начальствує у нас в кріпостях навіть пограничних з землями московськими, які необхідно було б доручати тільки чоловікам великої сміливості” 15 . Як свідчать документи, жінки могли займати і наслідувати навіть посаду старости. Так, Корсунське староство перейшло від Яна Даниловича до його дружини Софії16 . Додамо, що волинська зем’янка Ганна Борзобагата-Красенська керувала в зазначений період каз- ною Луцької єпископії17 . А в раду княгині Марії, що була фактично урядом в Пинському князівстві, входили найвпливовіші бояри-чоловіки18 . Участь в роботі ради розглядалась в ті часи як участь у місцевому урядовому органі, який очолювала княгиня. В.Антонович вважав, що вибори бурмістрів в українських містах інколи перетворювалися на вияв “особливішої ласки, або розказу з боку дідича, а не наслідком існуючого права” 19 . Документи виразно доводять активну участь жінок-магнаток у цих справах та їх вплив на суспільно- політичне життя українських міст і містечок20 . За істориком Антонієм I.[Й.Ролле], жінки-шляхтянки в досліджуваний період ведуть досить активне політичне життя, беручи участь у конференціях, нарадах та сеймиках, у з’їздах сільських господарів, проникають в трибунали і навіть у сейм, заграють нерідко з предводителями союзних армій теж заради користі “застянкової” дипломатії, одним словом, верховодять у краї21 . Воля й повноправність українського жіноцтва проявлялась у багатьох явно політичних вчинках. Волинська княгиня Софія Ружинська та Ганна Борзобогата-Красенська, наприклад, відмовлялися під- корятися вимогам місцевої влади і навіть розпорядженням польського короля22 . А коли на межі XVI – XVII сторіч православ’я стало в Україні прапором боротьби із засиллям польської мови та польської культури в цілому, немало найдостойніших жінок сміливо ставали на захист православ’я 23 . За влучним виразом М. Грушевського, народ “хотів не самих успіхів церкви, а відродження національного поступу й життя” 24 . Релігійні ідеї стали в цей період головною ознакою українства, тим символом, навколо якого консо- лідувалася самосвідомість українського етносу. Визнання себе православним рівнялося в ті часи визнанню себе українцем – продовжувачем традиції предків. Наслідуючи традиції руських князівен, жінки займалися добродійністю, виявлялося, що в заснуванні шкіл, монастирів, будівництві церков, укладанні та виданні книжок. Можна виділити три основні напрями участі жінок у формуванні української нації та творенні влас- них суспільно і державотворчих традицій: 1) захист православної віри й відстоювання інтересів право- славної церкви; 2) добродійницька діяльність; 3) культурно-освітня діяльність – заснування шкіл, орга- нізація освітнього процесу, участь в братському русі. Одним з напрямів добродійницької діяльності жінок того часу було заснування православних цер- ков, монастирів і шкіл при них. У пом’яннику Києво-Печерського монастиря згадано багато жінок, які вносили свої офіри25 . Так,ЕТНІЧНА ІСТОРІЯ НАРОДІВ ЄВРОПИ 24 наприклад, вдова чернігівського скарбника Катерина Угорницька передала Києво-Печерській лаврі всі свої маєтки26 . А Олена Горностаєва, уроджена княжна Чарторийська, стала фундаторкою Пересопни- цького монастиря на Волині (1596). Вона сама склала для нього чудовий гуртожитний статут і влашту- вала при монастирі шпиталь для убогих та недужих27 . У червні 1556 р. княгиня Анастасія Заславська разом з сином склали дарчий акт про передачу маєт- ностей заснованому ними на Волині Дворецькому монастирю. В документі значилося: “Я, князь Януш Іван Кузьминич Заславський, поповняючи волю небожчика князя його милости отця мого, разом з її милостю маткою моєю княгинею Анастасією рівною Гольшанською-Заславською, віддаємо тії імінія, что отець мой небожчик князь Козьма Іванович Заславський міг надати монастирю нашому Дворець- кому к церков Святої Троїці” 28 . У кінці ХVІ ст. при церкві Успіння в Почаєві фондує монастир Ганна Гойська, дружина земського Луцького судді29 . При монастирі деякий час успішно працювала одна з кращих на Україні друкарень30 . У 1618 р. в тому таки Почаєві Кирило Ставровецький випускає в світ книгу “Зерцало богословія”, при- свячену роз’ясненню православної догматики з цікавими матеріалами тогочасної космогонії31 . Окрім того, Ганна передала Почаєвській лаврі ще й частину своїх грунтів та отриманий нею від грецького митрополита Неофіта образ Божої матері. У селі Юсиптичі на Волині в кінці XVI ст. фондує і підтримує матеріально православну церкву шляхтянка Олена Стеткевич – дружина козацького гетьмана Івана Виговського32 . У місті Гощі в 1639 р. засновує на свої кошти монастир остання з роду Гойських, княгиня Раїна Соломирецька, каштелянова смоленська33 . 1637 року волинська шляхтянка Раїна з Боговитинів Ярмолинська заснувала монастир в своєму ма- єтку Загайцях Кременецького повіту34 . У середині XVIІ ст. неподалік м. Ніжина засновує церкву і притулок для бідних престарілих жінок дружина стародубського козацького полковника Ганна. Мати гетьмана Івана Мазепи Марія Магдалена заснувала Вознесенський монастир. Була його ігу- менею, а також паніматкою інших благодійних установ. На купчій, виданій Марією Магдаленою Мазе- пиною Стародубському полковнику Миклашевському, є підпис польською мовою “Магдалена Мазе- пина Монастирів жіночих ігуменія Печерського, Київського і Глухівського” 35 . Зазначимо, що заснування жінками православних церков і монастирів розглядалося не лише як вияв релігійного почуття, а й як боротьба за збереження традицій “давньоруського” життєустрою, віри пред- ків як головної національної ознаки. А тим часом, участь українських жінок-шляхтянок XVI – першої половини XVIІ ст. в заснуванні монастирів і будівництві церков та шкіл не була для українських земель явищем унікальним. Витоки цієї традиції беруть початок в перших століттях існування Київської Русі. Як свідчить Іпатіївський літопис , Марія, дружина великого князя Всеволода, заснувала в Києві в XІI ст. Кирилівську церкву, де й була згодом похована. За Лаврентіївським літописом XІІI ст. велика княгиня Олена Всеволодівна (дочка Всеволода III Юрієвича) заснувала монастир Святої Богородиці36 . Є свідчення й про те, що в XІІI ст. знатні жінки засновували монастирі і будували церкви разом з чоловіками або синами37 . Другим напрямом суспільної діяльності українських жінок стало фондування нових православних шкіл та опіка над діючими. Зазначимо, що ця традиція також була започаткована в XІ – XІІ ст. київсь- кими князівнами, які засновували школи не лише для хлопців, а й для дівчат38 . Дочка великого князя Київського Всеволода Ярославича Анна заснувала при київському Андріївському монастирі першу на Русі школу для дівчаток39 . Українські жінки-шляхтянки XVІ – першої половини XVІI ст. продовжили цю давню традицію.Так, шляхтянка Раїна Ярмолинська та господарівна Марія Могила активно підтриму- вали у своїх повітах православні школи й монастирі40 . Княгиня Раїна була ще й фундаторкою Гаєцького монастиря на Волині. Більше того, пані воєводина, господарівна волоська Марія була учасником і активним оборонцем прав та інтересів Львівського братства, про що свідчать офіційні документи кінця XVI ст. 41 Марія не раз сміливо виступала проти Львівського єпископа Гедеона Балабана, який вів запеклу боротьбу з братством42 . Мати Марії Єлисавета також активно підтримувала львівське братство, допомагаючи йому і своїм впливом, і матеріально. Братство за активної підтримки меценатів збудувало величаву церкву Успіння Богородиці, заснува- ло першу у Львові українську гімназію, завело велику друкарню та книгарню. Дочка Єлисавети Анна Могила, (по чоловікові Пржерембська), не лише допомагала братству, а й сама (в 1630 р.) вписалася в реєстр львівських братчиків43 . Вчинок Анни був для українського жіноцтва тих часів скоріше правилом, аніж виключенням. Адже каталоги деяких братств засвідчують участь у їх діяльності також і жінок-“сестер”, “братерничок” 44 . У Статуті Луцької братської школи “Порядок школьний” (1624 р.) підкреслюється, що школа ство- рюється “великим старанням і накладом, і пильністю міщан луцьких руського народу святого законуВИПУСК №7 25 грецького, і милостями всіх православних християн яко стану духового, також осіб княжих, панських, шляхетських і всього посполитого народу, аж до убогих удовиць” 45 . Сестри княжни Олена і Софія Чарторийські заснували при Пересопницькому монастирі православну школу для селянських дітей та шпиталь для убогих, хворих46 . А Галшка (Єлисавета) Гулевичівна, дружина київського шляхтича Стефана Лозки, була однією з засновниць Київського братства, Київського Богоявленського монастиря і школи при ньому47 . Про вчи- нок Галшки Гулевичівни схвально відгукувалися культурні діячі України того часу – Іов Борецький, Ісая Копинський, Афанасій Пузина, гетьман Запорозького козацтва Петро Сагайдачний та інші48 . Після смерті чоловіка Галшка близько 1618р. переїздить до м. Луцька. Там вона підтримує тісні зв’яз- ки вже з Луцьким братством котре, як відомо, виплекало одну з кращих в Україні братських шкіл49 . У заповіті, складеному в квітні 1641 р., Галшка прохає свого сина Михайла Лозку передати великі суми грошей Луцькому братству, братській церкві, “на шпиталь братський Луцький золотих п’ятдесят і на Монастир панєнський чернецький …”50 . Княжна Галшка Острозька також вважала своїм обов’язком у заповіті, складеному 1579 р., велику суму грошей передати “ на шпиталь і академію Острозькую, на монастир святого Спаса недалеко Луцька”. У документі говориться, що запис княжни зроблений “добровільне з печаттю моєю і з підписом влас- ної руки” 51 . У записі про пожертву на Луцьке братство, складеному 1 березня 1638 р. її милістю панею Ганною Мельницькою Станіславовою Трацевською, говориться, що передає вона 300 злотих братству Луцько- му “за спасіння своє, за душі свого чоловіка і родичів своїх” 52 . Як бачимо, добродійницька діяльність жінок-шляхтянок на користь православної церкви і школи була досить таки поширеною серед православної шляхти та магнатських родів. А якщо взяти до уваги той факт, що братства в зазначений період діяли не лише у Львові, Києві та Луцьку, а й у Городку Острозі, Любліні, Замості, Рогатині, Галичі, Шаргороді, Стрятині, Кам’янці- Подільскому, Дубні, Ярославлі, Немирові, Вінниці, Могильові, Слуцьку, Пінську, Вільно53 та інших мі- стах і селах, стає зрозумілою і досить таки помітною роль жіноцтва в становленні братського руху на українських землях, піднесенні рівня освіти в братських та монастирських школах, відродженні тради- цій православної церкви. Своєрідне громадсько-політичне життя українських земель кінця XVI – першої половини XVII ст. не вміщається в рамки традиційної політичної історії. Воно обумовило вироблення досить специфічної системи взаємозв’язків жінки й суспільства, жінки й місцевих органів влади, жінки й релігії. У цій складній системі фігура жінки-землевласниці була досить помітною і значимою. Ще яскравіше державотворча діяльність жінок проявилась у часи постання козацької держави Б.Хмельницького. 1Яковенко Н.М. Українська шляхта з кінця XIV – до середини XVII ст. – К., 1993. – С.82. 2Хейзинга Й. Осень средневековья: Исследование форм жизненного уклада и форм мышления в XIV и XV веках во Франции и Нидерландах. – М., 1988. – С.263. 3Яковенко Н.М. Вказ. праця. – С.83. 4Яковенко Н.М. Склад шляхти – землевласників Київського воєводства напередодні визвольної війни українсько- го народу 1648 – 1654 рр. // Феодалізм на Україні. – К., 1990. – С. 84. 5Яковенко Н.М. Спроба обрахунку чисельності шляхти на Правобережній Україні у першій половині XVII ст. // Україна і Польша в період феодалізму. – К., 1991. – С.92. 6Валиконите И. І Литовский статут – один из важнейших источников по истории положения женщин в Великом княжестве Литовском // Первый Литовский Статут 1529 г. Материалы Республиканской научной конференции “450 лет Первому Литовскому Статуту”. – Вильнюс, 1982. – С.41. 7Мемуары, относящиеся к истории Южной Руси (Под ред. В.Антоновича). – Вып.1. – К., 1890. – С.42. 8Валиконите И. Вказ праця. – С.39 – 42. 9Мемуары относящиеся к истории Южной Руси (Под ред. В.Антоновича). – Вып.1. – К., 1890. – С.42. 10Ефименко А.Я. История украинского народа. – К., 1990. – С.142 – 143. 11Левицкий О. Анна-Алоиза, княжна Острожская // Киевская старина. – 1883. – Сентябрь. – С.29 –332. 12Там же. 13Мордовець Л. [Орест Левицький]. Про шлюб на Україні – Русі в XVI – XVII століттях. – Львів, 1906. – С.6 – 7. 14Козуля О. Жінки в Історії України. – К., 1993. – С.35. 15Мемуары, относящиеся к истории Южной Руси (Под ред. В.Антоновича). – Вып.1. – К., 1890. – С.42. 16Акты о заселении Южной России XVI – XVII в. // АЮЗР – т. III, Ч. VII – К., 1905 – С. V. 17Левицький О. Анна-Алоиза княжна Острожская // Киевская старина. – 1883. – Сентябрь. – С.33. 18Грушевский А.С. Пинское Полесье. Очерки: – Ч. 2 (Туров, Городок и Пинск в составе кн. Литовского. Пинское староство кор. Боны) XIV – XVII вв. – К., 1903. – С.112 – 115. 19Антонович В. Українські міста. – Львів, 1904. – С.282ЕТНІЧНА ІСТОРІЯ НАРОДІВ ЄВРОПИ 26 20Там же. 21Антоній І [Й. Ролле] Украинские женщины // Киевская старина. – 1883. – Июнь. – С.272 22Левицький О. Анна-Алоиза княжна Острожская // Киевская старина. – 1883. – Сентябрь. – С.329 – 332. 23Левицький О. Вказ. праця. – С. 329 – 330. 24Грушевський М. Духовна Україна. – К., 1994. – С.176. 25Полонська-Василенко Н. Історія України. – К., 1994. – С.412. 26Грушевський М.С. Історія України-Руси. – Т.5. – К., 1994. – С.265. 27Грушевський М.С. Статистика монастирів // Духовна Україна. – К., 1994. – С.320. 28Цит. за: Берегиня України / Авт.-упоряд. Т.Косенко. – К.,1995. – С.17. 29Грушевський М.С. Історія України – Руси. – Т.5. – С.265. 30Крип’якевич І. Історія України: (Учб. пос.) – К., 1992. – С.48 31Бутич І. Перші чернігівські друкарні // Друкарство. – 1996. – № 1/2. – С.4. 32Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність // Збірник наукових праць. Вип 5. – Львів, 1998. – С.403. 33Грушевський М.С. Історія України-Руси. – Т.5. – С.265. 34Там же. 35Болсуновский К. Сфрагистические и геральдические памятники Юго-Западного края. – К., 1899. – С.9. 36Пушкарёва Н.Л.Женщины Древней Руси. – М., 1989. – С.114. 37Новгородская первая летопись старшего и младшего изводов: Синодальный список. – М; Л., 1950. – С.43, 468. Полное собрание русских летописей. т. 1.Лаврентьевская и Троицкая летописи. – СПб., 1846. – С.176, 207. 38Пушкарёва Н.Л. Вказ. праця. – С.28 – 29. 39Татищев В.Н. История Российская. – М; Л., 1963. – Т.2. – С.95. 40Левицкий О. Раина Могилянка княжна Вишневецкая. – К., 1887. – С.3. 41Центральний державний історичний архів (далі ЦДІА) у м. Львові, ф.129., оп.1, спр. 166. 42ЦДІА у м. Львові. ф.129, оп.1, спр 1035, арк 42 – 44. 43Левицкий О. Раина Могилянка княжна Вишневецкая. – С.3. 44Ісаєвич Я.Д. Джерела з історії української культури доби феодалізму XVI – XVII ст. – К.,1972. – С.25 45Памятники, издание Киевской комиссией для разбора древних актов. – К., 1898. – Т.1. – С.54. 46Луговий О. Визначне жіноцтво України. – К., 1994. – С.122 – 123. 47Грушевський М.С. Культурно-національний рух на Україні в 16 – 17 віці // Духовна Україна. – К., 1994. – С.245. 48Хижняк З. Галшка Гулевичівна //Київська старовина – 1994. №4 – С.63. 49Хижняк З. Києво-Могилянська академія: Правовий статус (1615 – 1814 рр.) // Наукові записки: Історія. – К., 1998. – С.98 50Духовне завещаніє Галшки Гулевичовни // Історія Кіевской духовной академії: Вип 1. Период до-могилянский. – К., 1886. – С.115 – 117. 51ЦДІА у м.Києві, ф.26, оп.1, спр.4, арк.38 – 39 зв. 52Памятники, изданные временной Комиссией для разбора древних актов, высочайше учрежденною при Киевском военном, подольском и волынском генерал-губернаторе. – К., 1845.– Т.1. – С.146 – 147. 53Пам’ятки братських шкіл на Україні (кінець XVI – поч. XVIIIст.: Тексти дослідження. – К., 1998. – С.19 – 21.
|
Категория: Інший автор | Добавил: magicland
|
Просмотров: 672 | Загрузок: 0
| Рейтинг: 0.0/0 |
|
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи. [ Регістрація | Вход ]
|